‘Hoi Bas!’ Leerlingen van Mytylschool Gabriel begroeten Bas Razenberg uitbundig tijdens een rondgang. Net als alle andere medewerkers van de school voor (voortgezet) speciaal onderwijs in ’s-Hertogenbosch is ook de directeur-bestuurder een vertrouwd gezicht die wordt begroet met een glimlach, een boks of een high five. ‘Dat geldt ook voor onze collega’s van De Schoonmaak Coöperatie, die voor veel leerlingen een voorbeeldfunctie vervullen.’
Bas geeft als directeur-bestuurder leiding aan het team van Mytylschool Gabriël, die is gehuisvest is in kinderexpertisecentrum Atlent aan de Kooikersweg in de Brabantse hoofdstad. De missie van de 240 leerlingen tellende school laat zich samenvatten in drie begrippen: ‘eigenwijs, ambitieus en uitdagend’.
‘Op onze school geven we les aan kinderen met een lichamelijke of meervoudige beperking en leerlingen met een langdurige ziekte’, vertelt Bas. ‘Samen met partners als Tolbrug Specialistische Revalidatie bieden we onder één dak zeer gespecialiseerde ondersteuning bij onderwijs en zorg. Dat doen we in een multifunctioneel gebouw waarin ieder vertrek uniek is.’
Inclusieve samenleving
Het schoonmaakwerk in Mytylschool Gabriël wordt al vele jaren verricht door een vijftienkoppig team van De Schoonmaak Coöperatie. ‘Een vanzelfsprekende keuze omdat we als mytylschool staan voor een inclusieve samenleving’, aldus Bas. ‘We bieden graag een fijne werkplek aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.’
Hij vervolgt: ‘De Schoonmaak Coöperatie past in ons verhaal. We vinden het belangrijk dat onze leerlingen straks deel uitmaken van en meedoen in de samenleving. De Schoonmaak Coöperatie laat zien hoe dat kan. De medewerkers horen er bij en worden als gelijkwaardige collega’s behandeld. Ze doen mee en zijn omdat ze overdag werken zichtbaar. Samen vormen we onze eigen minigemeenschap waarin iedereen door elkaar loopt en gezien mag worden.’
Bijzondere aanpak
Schoonmaken in Mytylschool Gabriël vergt een bijzondere aanpak. ‘Ons gebouw is groot en beschikt over veel verschillende ruimten waaraan uiteenlopende schoonmaakeisen worden gesteld’, legt Bas uit. Naast reguliere werk- en onderwijsplekken gaat het om onder meer gehandicaptentoiletten, verschoningsruimten en een snoezelruimte. ‘Vanwege de kwetsbaarheid van onze leerlingen is hygiëne binnen onze school extra belangrijk.’
Samen met De Schoonmaak Coöperatie is een werkplan opgesteld waarin alle afspraken over het schoonmaakwerk tot in detail zijn geregeld. Met enige regelmaat wordt de kwaliteit van het schoonmaakwerk beoordeeld en kan desgewenst worden bijgestuurd. ‘De kwaliteit van het geleverde schoonmaakwerk is hoog’, zegt Bas onomwonden. ‘Het kost misschien iets meer, maar is zoveel waardevoller.’
Kippenvelmomentjes
Over waardevol gesproken: leerlingen van Mytylschool Gabriël die leerroute 3 of 4 volgen, kunnen na hun schooltijd in aanmerking komen voor respectievelijke arbeidsmatige dagbesteding of regulier werk. ‘Dat zou zo maar eens bij De Schoonmaak Coöperatie kunnen zijn’, benadrukt Bas. ‘Elke dag zien onze leerlingen onze collega’s van De Schoonmaak Coöperatie die een leuke baan hebben en volwaardig meedoen. Veel spontane ontmoetingen tussen leerlingen en schoonmakers zijn heuse kippenvelmomentjes.’